Există două tipuri de documente, Charter Party şi Bill of Lading (conosamentul), care materializează contractul de transport maritim. Se deosebesc între ele după obiectul şi raporturile pe care le reglementează în cadrul transportului respectiv.

Generalități despre Bill of lading

În termeni uzuali, Bill of Lading se prescurteaza B/L sau BoL.
Conform prevederilor Regulilor de la Hamburg, conosament înseamnă un document care face dovada unui contract de transport pe mare şi a preluării sau încărcării mărfurilor de către cărăuş. Prin acesta, cărăuşul se obligă să livreze mărfurile contra prezentării acestui document. O astfel de obligaţie se realizează prin prevederea expresă din document ca mărfurile să fie livrate la ordinul unei persoane nominalizate.

Conosamentul

Conosamentul este un document emis de un transportator (carrier) unui expeditor (shipper, supplier sau consignor). Acest document confirmă că bunurile au fost primite într-o stare acceptabilă și sunt gata de a fi expediate. Ele vor fi apoi livrate de către transportator unui destinatar (consignee sau buyer).

Un conosament este în esență un contract de transport între expeditor, destinatar și transportator. El precizează termenii și condițiile de transport.

Nu trebuie confundat cu contractul de transport maritim, deși conosamentul face dovada acestuia.

Forma conosamentului

Acesta are valoare de titlu de credit reprezentativ. Se redactează în formă scrisă, pe formulare imprimate sau tipizate, în raport cu practica diferitelor companii de navigație de linie.

Funcțiile conosamentului

1. Funcția de instrument probator

Conosamentul atestă încărcarea mărfii pe navă și face dovada încheierii contractului de transport. Cât timp conosamentul este în posesia încărcătorului, mențiunile cuprinse în el fac dovadă până la probă contrară. Probă nu este admisă față de terții dobânditori ai
conosamentului. Dovada contrară făcută de către cărăuş nu este admisă dacă conosamentul a fost transmis unui terţ, inclusiv unui destinatar, care a acţionat cu bună credinţa bazându-se pe descrierea mărfurilor cuprinsă în conosament.

Dacă conosamentul însoțește un contract de navlosire preexistent, eliberarea lui probează începutul de executare a contractului de navlosire. Dacă nu s-a întocmit mai întâi un charter-party între armator și încărcător, conosamentul ține loc de contract, întrucât el formulează sintetic clauzele contractului, stipulând drepturile și obligațiile părților.

Conosamentul este util comandantului navei pentru că, în funcție de mențiunile din el, acesta va lua măsurile necesare în timpul călătoriei sau va încasa sumele datorate pentru transport.

El îi legitimează destinatarului dreptul de a solicita mărfurile la destinație și reprezintă principalul act justificativ față de autoritățile vamale.

2. Funcția de titlu de valoare

Posesia legitimă a conosamentului valorează ca proprietate asupra mărfii ce se transportă. Dacă posesorul conosamentului transmite acest document, transmite și proprietatea mărfii menționate. Dacă posesorul conosamentului îl dă în gaj pentru obținerea de credite, creditorul devine creditor gajist al mărfii.

În vederea călătoriei, comandantul navei este cel ce are posesia asupra mărfurilor, pe care le deține pentru cel ce îi va prezenta, la destinație, conosamentul, ca titlu reprezentativ al mărfii.

Conținutul conosamentului

Indicațiile obligatorii ale conosamentului sunt precizate în Convenția Naţiunilor Unite privind transportul de mărfuri pe mare din 1978 (Regulile de la Hamburg).

1. Conosamentul trebuie să cuprindă, printre altele, următoarele menţiuni:

a) natura generală a mărfurilor, marcajele principale necesare pentru identificarea mărfurilor, o declaraţie expresă, dacă este cazul, privind caracterul periculos al mărfurilor, numărul de colete sau de bucăţi, precum şi greutatea mărfurilor sau cantitatea lor exprimată în alt mod, asa cum au fost furnizate aceste indicaţii de către încărcător;
b) starea aparenta a mărfurilor;
c) numele şi sediul cărăuşului;
d) numele încărcătorului;
e) destinatarul, dacă este numit de încărcător;
f) portul de încărcare prevăzut în contractul de transport maritim şi data la care mărfurile au fost preluate în portul de încărcare;
g) portul de descărcare prevăzut în contractul de transport maritim;
h) numărul de exemplare originale ale conosamentului, dacă sunt mai mult de unu;
i) locul emiterii conosamentului;
j) semnatura cărăuşului sau a unei persoane care acţionează în numele sau;
k) navlul, în măsura în care trebuie plătit de destinatar sau alta indicaţie ca navlul este plătibil de către acesta;
l) declaraţia din care să rezulte ca transportul este supus prevederilor prezentei convenţii care anulează orice stipulaţie ce deroga de la
aceasta în detrimentul încărcătorului sau primitorului;
m) declaraţia, dacă este cazul, ca mărfurile vor fi sau vor putea fi transportate pe punte;
n) data sau perioada de livrare a mărfurilor în portul de descărcare dacă aceasta a fost expres agreată de către părţi;
o) limita sau limitele majorate ale răspunderii dacă au fost fixate de comun acord.

2. După ce mărfurile au fost încărcate la bord, cărăuşul trebuie să elibereze încărcătorului, un conosament cu menţiunea “imbarcat”, trebuie să indice ca mărfurile sunt la bordul uneia sau mai multor nave nominalizate şi data sau datele încărcării.

Dacă transportatorul a emis anterior încărcătorului un conosament sau orice alt titlu cu privire la aceste mărfuri, încărcătorul trebuie să predea cărăuşului documentul respectiv. Va primi în schimb un conosament cu menţiunea “îmbarcat”. Cărăuşul poate modifica orice document emis anterior, în scopul satisfacerii cererii încărcătorului. Condiţia este ca documentul astfel modificat sa conţină toate informaţiile ce se cer într-un conosament “îmbarcat”.

3. Lipsa în conosament a uneia sau mai multor indicaţii nu afectează natura juridică de conosament a documentului, cu conditia totusi ca el să satisfacă definitia sa din convenție.

Cărăușul sau emitentul conosamentului poate formula rezerve privitoare la conținutul conosamentului. Va face acest lucru dacă are motive să creadă că mărfurile încărcate la bordul navei nu corespund indicațiilor arătate.

Clauzele de rezervă vor cuprinde date despre discordanțele dintre mărfurile declarate și cele aflate la bord sau motivele bănuielii unor discordanțe și lipsa mijloacelor suficiente de control a acestora. Dacă transportatorul nu formulează rezerve privind starea aparentă a mărfurilor, consecințele pentru cărăuș sunt semnificative, respectiv se consideră că mărfurile erau în stare aparent bună.

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News