Dacă ai citit articolele noastre, ai putut înțelege că transportul de mărfuri este predispus unui număr ridicat de riscuri. Tot legat de acest subiect, vom discuta azi despre sistemul RO e-Transport, dar, de data aceasta referindu-ne strict la riscul fiscal.
Ce este sistemul RO e-Transport?
În prima parte a anului 2022, mai exact în luna aprilie, Guvernul României a aprobat un proiect de Ordonanță de Urgență.
Acesta stabilea implementarea sistemului electronic integrat RO e-Transport. Prin intermediul lui, se monitorizează transporturile rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României.
Practic, statul poate monitoriza astfel atât transportul achizițiilor locale cu risc ridicat, cât și cele care doar tranzitează țara noastră.
Tipuri de transporturi vizate de noul sistem
Sistemul vizează următoarele tipuri de transporturi:
- transporturile care încep si se finalizează pe teritoriul României
- orice tranzacție transfrontalieră care începe în România (de exemplu: export, livrare intracomunitară)
- orice tranzacție transfrontalieră care se finalizează în România (de exemplu: import, achiziție intracomunitară)
- orice tranzacție transfrontalieră care este în tranzit pe teritoriul României, deoarece și în acest caz, o parte din transport se desfășoară pe teritoriul țării noastre
Care este scopul implementării RO e-Transport?
Scopul acestui sistem este în special reducerea evaziunii fiscale. Creșterea gradului de colectare a TVA-ului și a încasărilor la bugetul de stat sunt vizate și ele. Deci, se dorește prevenirea și combaterea comerțului ilicit de bunuri.
Cui i se adresează acest sistem?
RO e-Transport, supranumit și ,,radarul mărfurilor”, vizează direct importatorii, distribuitorii și exportatorii de bunuri cu risc fiscal ridicat
Mai precis, conform Ordinului 802/29.04.2022, bunurile care fac obiectul monitorizării prin acest sistem sunt:
- legume, plante, rădăcini și tuberculi, alimentare, care se încadrează la codurile NC de la 0701 la 0714 inclusiv
- fructe comestibile; coji de citrice sau de pepeni, care se încadrează la codurile NC de la 0801 la 0814 inclusiv
- băuturi, lichide alcoolice și oțet, care se încadrează la codurile NC de la 2201 la 2208 inclusiv
- sare; sulf; pământuri si pietre; ipsos, var și ciment, care se încadrează la codurile NC 2505 si 2517
- îmbrăcăminte si accesorii de îmbrăcăminte, tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6101 la 6117 inclusiv
- îmbrăcăminte și accesorii de îmbrăcăminte, altele decât cele tricotate sau croșetate, care se încadrează la codurile NC de la 6201 la 6212 inclusiv si la codurile NC de la 6214 la 6217 inclusiv
- încălțăminte, ghete și articole similare; părți ale acestor articole, care se încadrează la codurile NC de la 6401 la 6405 inclusiv
- fontă, fier și oțel, care se încadrează la codurile NC 7213 şi 7214.
Cine are obligația de a declara transportul?
Conform Ordonanței, va deveni obligatorie declararea anticipată a datelor aferente acestor transporturi pe teritoriul României.
Aceasta revine următorilor utilizatori:
a)destinatarului înscris în declarația vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declarația vamală de export pentru bunurile cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operațiunilor de import sau export
b) beneficiarului din România, în cazul achizițiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
c) furnizorului din România, în cazul tranzacțiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat
d) depozitarului, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacțiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât și pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul național din una sau mai multe partide de bunuri.
Cum funcționează sistemul?
Orice operațiune de transport care conține bunuri încadrate într-una din categoriile de mai sus trebuie înregistrată în prealabil în sistemul RO e-Transport. Prin acesta se va genera un cod unic UIT, în mod automat.
Codul UIT este codul unic generat prin intermediul căruia se identifică bunurile cu risc fiscal ridicat aferente fiecărei relații comerciale care face obiectul transportului pe teritoriul țării noastre.
Deținerea codului UIT este obligatorie pe tot timpul transportului rutier de către operator. Aceasta poate fi în format fizic sau electronic, împreună cu documentul care însoțește transportul bunurilor.
Amenzile pentru neconformare vor fi de până la 50.000 lei pentru persoanele fizice și de până la 100.000 lei pentru persoanele juridice. Acestora li se va adăuga confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Sistemul RO e-Transport include module informatice de gestiune a transporturilor de bunuri, care vor genera coduri unice de înregistrare pentru fiecare. În plus, are elemente de interconectare cu dispozitive specifice de monitorizare a traficului rutier.
Va utiliza informații deținute la nivelul instituțiilor sau autorităților publice cu atribuții în transportul rutier. De asemenea, va fi interconectat cu sisteme existente la nivelul Ministerului Finanțelor, ANAF sau Autorității Vamale Române.
Declararea datelor în sistemul RO e-Transport se va face înaintea efectuării propriu-zise a operațiunii de transport. Sistemul va permite modificarea datelor declarate. Totuși, acest lucru va fi posibil numai până la intrarea pe teritoriul național sau până la punerea în mișcare a vehiculului cu care se efectuează transportul.
Când devine obligatorie folosirea sistemului RO e-Transport?
Inițial, companiile erau obligate să folosească acest sistem începând cu 1 iulie 2022. Tot de atunci se doreau și sancțiunile corespunzătoare nerespectării acestei ordonanțe.
Totuși, termenul de aplicare al sancțiunilor a fost amânat până la 1 octombrie în primă fază. Săptămâna aceasta, un proiect de OUG publicat de Ministerul Finanțelor prevede amânarea cu încă 3 luni a sancțiunilor din Ordonanța e-Transport, până la 1 ianuarie 2023.
Noul proiect propus spre dezbatere prevede și alte modificări importante, cum ar fi:
- posibilitatea modificării informațiilor vehiculelor de transport, dacă e cazul, fără riscul sancționării
- în anumite cazuri, codul UIT va avea o valabilitate extinsă
- acțiunile de control vor putea fi efectuate nu doar de inspectorii ANAF și de cei ai Autorității Vamale Române, ci și de polițiști.
Honexpres oferă soluții complete pentru expediții interne și internaționale!
Pentru ca transportul dumneavoastră să se desfășoare în mod profesionist și optim, Honexpres vă oferă servicii complete în calitate de casă de expediții. În plus, vă consiliem și în vederea alegerii asigurărilor potrivite și încheierea acestora.
Contactați-ne și ne vom ocupa de tot ce aveți nevoie!