În vederea prevenirii furturilor, casele de expeditii se ocupă de identificarea oricărui container maritim prin numerele de identificare scrise pe B/L împreună cu linia maritimă.

Marcarea conform Standardului ISO 6346:1995

Pentru mai buna identificare a containerelor, pe acestea se realizează marcaje cu simboluri alfanumerice. Aceste marcaje trebuie să respecte convenţiile şi standardele internaţionale.

Standardul curent ce stabilește codificarea, identificarea şi marcarea containerelor este ISO 6346:1995. Acesta instituie un sistem de marcare prin cod alfanumeric (17 caractere) pentru containerele de marfă. Permite identificarea internaţională unică.

Această marcare conţine:
1. un cod de proprietar (sau codul BIC) – format din trei litere mari ale alfabetului latin. Trebuie să fie unic şi înregistrat la BIC (Bureau International des Containers)
2. un identificator pentru categoria de echipament . Este reprezentat de una din următoarele trei litere mari ale alfabetului latin:
– U pentru toate containerele de transport de marfă;
– J pentru toate sistemele mobile de containere pentru transportul de mărfuri;
– Z pentru remorci şi şasiuri.
Împreună cu codul de proprietar formează aşa numitul cod alfa.
3. un număr serial – şase cifre atribuite de către proprietar sau operator. Dacă numărul containerului constă în mai puţin de şase cifre, se adaugă în faţă suficiente zerouri pentru ajunge la o secvenţă de 6.
4. un sistem pe bază de cifră de validare pentru a verifica exactitatea codului de proprietar şi a numărului serial . Cifra de control este alcătuită dintr-o cifră plasată într-o casetă pentru a se distinge de numărul serial.

Aceasta este un mijloc de validare, de înregistrare şi de transmitere a primelor 10 simboluri. Verificarea se poate face rapid, prin mijloace informatice, pe baza unui algoritm descris în standardul ISO 6346:1995.

5. un cod de ţară (opţional) – este format din două litere mari ale alfabetului latin, în conformitate cu abrevierile descrise în ISO 3166 (de exemplu RO – România).
6. un cod pentru dimensiunile containerului – prima cifră a codului de dimensiuni indică lungimea containerului, iar cea de-a doua cifră indică înălţimea containerului.

7. un cod pentru tipul containerului – prima literă indică tipul de container (de exemplu: G – container de uz general), iar a doua cifră se referă la caracteristicile speciale (de exemplu: 1 – fără ventilație: orificii de ventilație pasive în partea superioară a spațiului de marfă).

Pe site-ul www.bic-code.org găsiți INSTRUMENTE DE CĂUTARE A DIMENSIUNILOR ȘI A TIPULUI CONTAINERULUI.

În afară de aceste coduri, pe container apar şi simboluri care oferă alte informaţii (de exemplu: masa brută maximă, tara, simbolul de avertizare, logo proprietar).

Convenția pentru containere sigure (CSC – Convention for Safe Containers)

Containerele de marfă care sunt folosite pentru transportul intermodal internațional, au plăci mici cu date, fixate pe ele. Acestea se găsesc de obicei nituite la una dintre ușile containerului. Aceasta este plăcuța de aprobare de siguranță care conține detaliile principale ale
containerului.

Detaliile prezentate pe o plăcuță CSC sunt cele prescrise de Convenția pentru containere sigure (1972). CSC 1972 cere ca aceste detalii minime să fie afișate pe toate containerele care sunt utilizate în transportul de mărfuri.

Detaliile esențiale care sunt afișate pe o plăcuță CSC sunt:
– codul de aprobare al companiei de clasificare (classification company approval code). Acest cod arată compania sau societatea autorizată care a fost responsabilă pentru aprobarea containerului;
– luna și anul de fabricație a containerului;
– numărul de identificare al producătorului containerului – acesta este uneori folosit ca ID general al containerului. Poate fi folosit și pentru a urmări inspecțiile anterioare prin care a trecut containerul;
– greutatea brută a containerului – este greutatea totală a încărcăturii și greutatea containerului gol, care pot fi transportate în siguranță. Este afișată în kilograme și LBS;

– valoarea încărcăturii de stivuire (stacking load value) – un container de la bordul unei nave se confruntă cu forțe gravitaționale puternice, mai ales pe vreme nefavorabilă, când nava este aruncată în sus și în jos pe mare. Valoarea încărcăturii de stivuire arată greutatea care poate fi stivuită în siguranță deasupra unui container atunci când acesta suferă o forță gravitațională de 1,8 g.
– contravaloarea încărcăturii de testare a cadrului superior al containerului (racking test load value) – această valoare denotă forța care poate fi aplicată marginii superioare a containerului. Se mai numește și forța de testare transversală.
– următoarea dată pentru inspectarea containerului.

Această placă dreptunghiulară cu o dimensiune minimă de 200 mm X 100 mm trebuie să fie realizată dintr-un material necoroziv și ignifug.
O plăcuță CSC validă asigură că containerul a fost supus testelor necesare pentru a-i verifica rezistența și specificațiile și că îndeplinește standardele stabilite de Organizația Internațională de Standardizare (ISO) și Convenția pentru Containere Sigurante (CSC).

Înțelegerea unei plăci CSC este, prin urmare, foarte importantă atunci când vine vorba de cumpărarea sau închirierea de containere pentru transport, depozitare sau orice alte scopuri.

Este responsabilitatea proprietarului containerului să mențină un container în stare bună. De asemenea, el trebuie să se asigure că este inspectat la intervale adecvate.

Formatul plăcuțelor CSC poate varia, dar cerințele minime de date sunt obligatorii. Chiar dacă un container are o placă CSC valabilă, dar se află într-o stare deteriorată, el trebuie scos din funcțiune pentru reparație sau casat imediat.

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News