Navele portcontainer sunt navele destinate transportului maritim de containere. În acest articol vom putea vedea de câte tipuri sunt și care este cea mai mare dintre ele.

Primele generații de nave portcontainer

Prima generație de nave portacontainere a fost compusă din vase vrac sau cisterne modificate. Puteau transporta până la 1.000 de TEU. La începutul anilor 1960, containerul era o tehnologie de transport testată și dezvoltată treptat. Reconversia navelor existente s-a dovedit a fi cu costuri mai mici și mai puțin riscantă.

Aceste nave transportau macarale la bord. Majoritatea terminalelor portuare nu erau echipate pentru a manipula containere. Erau relativ lente și puteau transporta containere doar pe punțile transformate.

Containerul a început să fie adoptat în mod masiv la începutul anilor 1970. Atunci a început și construcția primelor nave portcontainere celulare (FCC – fully cellular containerships – a doua generație), dedicate în întregime manipulării lor.

Toate navele portacontainere sunt compuse din celule care adăpostesc containere în stive de înălțimi diferite, în funcție de capacitatea navei. Navele de containere celulare oferă avantajul utilizării întregii nave pentru a stivui containere, inclusiv sub punte. Macaralele au fost scoase din proiectarea navei, astfel încât să poată fi transportate mai multe containere.

Capacitatea porturilor de a gestiona nave-containere celulare a încetat să fie o preocupare majoră odată cu amenajarea terminalelor  specializate din întreaga lume. Containerele celulare erau mult mai rapide, cu viteze de 20-24 de noduri. Aceasta avea să devină viteza de referință în transportul containerizat.

Panamax

În anii 1980, a început construirea de nave portcontainere mai mari. Cu cât numărul de containere transportate este mai mare, cu atât costurile per TEU sunt mai mici. Limita de dimensiune a Canalului Panama (standardul Panamax) a fost atinsă în 1985 cu o capacitate de aproximativ 4.000 TEU.

Simultan, designul navelor de containere Panamax evolua pentru a profita la maximum de limitarea lățimii canalului. Aceste nave au ajuns să fie cunoscute sub numele de Panamax Max. Dimensiunile originale ale Canalului Panama sunt similare cu dimensiunile ecluzelor căilor navigabile interioare ale SUA, rezultând un design îngust și lung al navei.

Post Panamax I și II

Depășirea Panamax a fost percepută ca un risc în ceea ce privește configurația rețelelor de transport maritim, infrastructura suplimentară de manipulare, precum și limitările de pescaj în porturi. Clasa de nave de containere APL C10, cu o capacitate de 4.500 TEU, a fost introdusă
în 1988 și a fost prima clasă de containere care a depășit limita de lățime de 32,2 m a Canalului Panama.

Până în 1996, au fost introduse nave portcontainere Post Panamax cu drepturi depline, cu capacități care atingeau 6.600 TEU. Primele clase de nave Post Panamax nu erau cu mult mai lungi decât clasa Panamax, ci mai largi, făcându-le mai eficiente. Odată ce pragul Panamax a fost depășit, dimensiunea navei a crescut rapid, cu capacități atingând 8.000 TEU (Post Panamax II; „Clasa Suverană”).

New Panamax

Aceasta se referă la nave concepute să se potrivească exact în ecluzele Canalului Panama extins. Aceste nave au o capacitate de aproximativ 12.500 TEU, dar există mai multe configurații ale navelor New Panamax în ceea ce privește lungimea și lățimea. Navele New Panamax vor deveni probabil noul standard în proiectarea infrastructurii portuare în deceniile următoare.

Nave portcontainer foarte mari

O nouă extindere a designului Post Panamax a condus la introducerea clasei de nave portcontainere ultra mari, de peste 18.000 TEU, în 2013 ( „Triple E” ). Această clasă a fost extinsă în continuare și, până în 2017, au început să fie livrate nave de peste 20.000 TEU. O extindere suplimentară în 2019 a introdus nave numite Megamax-24 (MGX-24).

ULCS/Megamax-24 se apropie de limitele tehnice pe care le poate găzdui Canalul Suez. Rămâne de văzut ce rute și porturi ar deservi aceste nave, dar acestea sunt limitate mai ales la rutele dintre Asia și Europa. Există modele de nave mai mari pe planșele de desen, cum ar fi clasa „Malacca Max”.  Ar putea transporta aproximativ 27.000-30.000 TEU. Nu se așteaptă însă să fie construite până când nu vor exista volume suficiente.

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News