Poți face reclamații în cazul în care mărfurile nu au sosit în starea indicată în scrisoarea de trasura.
Cum se procedează în cazul constatării mărfii neconforme cu scrisoarea de trasura
- Dacă destinatarul a primit marfă fără să fi constatat starea ei în contradictoriu cu transportatorul sau dacă cel mai târziu în momentul eliberării, când este vorba de pierderi ori avarii aparente, sau în termen de 7 zile de la data eliberării, în afară de duminici şi sărbători legale, când este vorba de pierderi sau avarii neaparente, nu a făcut rezerve transportatorului, indicând natura generală a pierderii sau avariei, se prezumă până la proba contrarie, că a primit marfa în valoarea descrisă în scrisoarea de trăsură. Rezervele arătate mai sus trebuie să fie făcute în scris dacă este vorba de prevederi sau de avarii neaparente.
- În cazul în care starea mărfii a fost constatată în mod contradictoriu de către destinatar şi transportator, dovada contrarie rezultatului acestei constatări nu poate fi făcută decît dacă este vorba de pierderi sau de avarii aparente. Dacă destinatarul a adresat rezervele sale în scris transportatorului în termen de 7 zile, în afara duminicilor şi sărbătorilor legale, de la data acestei constatări.
- O depăşire a termenului de eliberare poate da loc unei despăgubiri numai dacă a fost adresată o rezervă în scris. Acest lucru este valabil doar în termen de 21 de zile de la data punerii mărfii la dispoziţia destinatarului.
- Data eliberării/a constatării sau a punerii mărfii la dispoziţie nu se include în termenele prevăzute în prezentul articol.
- Transportatorul şi destinatarul trebuie să-şi acorde în mod reciproc toate înlesnirile rezonabile pentru condiţiile şi verificările necesare.
Rezolvarea litigiilor în cazul constatării mărfii neconforme cu scrisoarea de trasura
1. Pentru toate litigiile decurgând din transporturile supuse prezentei Convenţii(convenția CMR), reclamantul poate să sesizeze în afara organelor de jurisdicţie ale ţărilor contractante, desemnate de comun acord de către părţi, organele de jurisdicţie din ţara pe teritoriul căreia:
a) se află reşedinţa obişnuită a pîrîtului, sediul său principal sau sucursala ori agenţia prin intermediul căreia contractul de transport a fost încheiat;
b) este situat locul preluării mărfurilor sau a celui prevăzut pentru eliberarea mărfurilor, şi nu poate sesiza decît aceste organe de jurisdicţie.
2. Dacă în cazul unui litigiu din cele arătate la paragraful 1 din prezentul articol este în curs de judecată o acţiune la un organ de jurisdicţie competent potrivit prevederilor acestui paragraf sau dacă într-un asemenea litigiu s-a pronunţat o hotărîre de către un astfel de organ de jurisdicţie, nu mai poate fi introdusă aceeaşi acţiune pentru
aceeaşi cauză între aceleaşi părţi, cu excepţia cazului în care hotărîrea organului de jurisdicţie la care a fost introdusă prima
acţiune nu este pasibilă de a fi executată în ţara în care este introdusă noua acţiune.
Rezolvarea litigiilor în cazul constatării mărfii neconforme cu scrisoarea de trasura
3. Dacă într-un litigiu prevăzut în paragraful 1 o hotărâre dată de un organ de jurisdicţie al unei ţări
contractante a devenit executorie în această ţară, ea devine, de asemenea, executorie în fiecare dintre celelalte ţări contractante. Acest fapt este valabil imediat după îndeplinirea formalităţilor prevăzute în acest scop în ţara dată. Aceste formalităţi nu pot duce la o revizuire a cauzei.
4. Dispoziţiile paragrafului 3 se aplică hotărârilor pronunţate contradictoriu, celor pronunţate în lipsa tranzacţiilor judiciare. Nu se aplică hotărârilor judecătoreşti care sunt cu execuţie provizorie. Nu se aplică nici hotărârilor prin care se acordă, în afara cheltuielilor de judecată, daune-interese împotriva unui reclamant ca urmare a respingerii totale sau parţiale a acţiunii sale.
5. Pentru asigurarea plăţii cheltuielilor ocazionate de acţiunile în justiţie, cauzate de transporturile supuse prezentei Convenţii, nu se poate solicita cauţiunea cetăţenilor ţărilor contractant. Se aplică în cazul în care îşi au domiciliul sau un sediu în una dintre aceste ţări.
Honexpres – soluții complete pentru expediții interne și internaționale de marfuri
Oricând cauți o casă de expediții cu experiență atât în organizarea transporturilor interne, cât și internaționale, Honexpres este soluția ideală.
Avem soluții complete pentru transporturi.
Oferim inclusiv servicii conexe de depozitare mărfuri, asigurare etc.
Ne ocupăm de documentație de la A la Z.
Organizăm transportul în detaliu și îți livrăm marfa oriunde. Garantăm cel mai scurt timp posibil și cel mai avantajos tarif.