Situațiile tensionate la nivel global influențează în mod constant cotația în transportul maritim. Între Asia și Europa, acestea au scăzut puțin la începutul verii. Noua tensiune în relațiile dintre China și S.U.A a făcut ca expeditorii să se teamă de o revenire a lor. Contextul geopolitic nu a fost însă suficient pentru a compensa efectele scăderii cererii.

Pentru a înțelege cum se stabilesc tarifele în transportul maritim, vom înțelege întâi toate noțiunile de care avem nevoie.

Ce este o cotație?

O cotație de transport maritim de marfă este mult mai mult decât o listă de prețuri pentru servicii de transport naval. Aceasta este totalitatea taxelor percepute de un transportator maritim pentru deplasarea mărfurilor de la punctul A la punctul B.

Cotația de de transport maritim de marfă poate fi împărțită în trei grupuri, după cum urmează:
1. Pre-transport (pre-carriage)
2. Transportul maritim (carriage)
3. Dupa-transport (on-carriage)

Pentru fiecare grup exista o listă de taxe standard. În funcție de modul de transport și alte servicii asociate implicate, un expeditor sau destinatar va ajunge să plătească multe alte taxe.

Cotația pre-transport (pre-carriage)

Pre-Carriage este termenul dat oricărei mișcări pe uscat care are loc înainte de momentul în care marfa este încărcată într-un port de încărcare. Astfel de activități pot fi în aceeași locație cu portul de încărcare sau într-un loc apropiat de acesta și includ:

  • Suprataxa pentru utilizarea șasiului – taxă impusă pentru utilizarea unui șasiu pe care este transportat containerul pe uscat de la ușa expeditorului la port.
  • Suprataxa pentru combustibil – supliment pentru combustibil aplicabil pentru transport.
  • Taxe de ambalare – un depozit poate percepe o taxă pentru încărcarea mărfii în container la sediul lor. Dacă marfa este încărcată direct la sediul expeditorului, această taxă nu se va aplica.
  • Taxa pentru efectuarea formalităților vamale – o taxă plătită comisionarului vamal.
  • Taxa debarcader (wharfage) – o taxă evaluată de un proprietar de dig sau de doc pentru mărfurile manipulate peste dig sau doc sau pentru o companie de nave care utilizează debarcaderul sau docul.
  • Taxe de documentație – taxe care pot fi aplicabile pentru pregătirea documentației de export (certificatul de origine, licențele etc.).
  • OTHC (Origin Terminal Handling Charge)

Activitatea de pre-transport poate fi desfășurată de un transportator care utilizează moduri rutiere sau feroviare sau de client.

Cotația în transportul maritim propriu-zis (carriage)

Carriage este termenul dat mișcării efective a mărfurilor pe mare de către linia de transport maritim din portul de încărcare la cel de descărcare. Conform contractului de transport și serviciului convenit de comun acord, fiecare transportator va avea propriile taxe aplicabile în lista de tarife a serviciilor de transport.

  • Tariful de transport maritim – taxa de transport de bază pentru transportul mărfii/containerului din portul A în portul B
  • BAF (Bunker Adjustment Factor) – folosit pentru a compensa liniile maritime pentru costurile fluctuante cu combustibilul. Uneori este numit FAF (Fuel Adjustment Factor) – Factor de ajustare a combustibilului.
  • ISPS (International Security Port Surcharge) – Suprataxa pentru securitatea internațională a portului.
  • Taxa BL (taxa de conosament) – taxă percepută de linia de transport maritim pentru procesarea conosamentului în numele clientului.
  • EBS (Emergency Bunker Surcharge) –  La costul de transport se adaugă o suprataxă pentru a acoperi costurile cu combustibilul.
  • EIS (Equipment Imbalance Surcharge) – Suprataxă impusă de liniile maritime, pentru a recupera costurile legate de îndepărtarea unor cantități mari de containere goale dintr-o țară sau țări în care nu există nicio utilizare la export pentru acestea

Taxa este de obicei o rată forfetară pe container. Nu este neapărat aplicată în toate tranzacțiile sau în orice moment. Este aplicată numai atunci când astfel de dezechilibre comerciale necesită cheltuieli mari pentru mutarea containerelor goale dintr-un loc în altul.

Alte taxe

  • Taxa de Mediu Destinație – Acoperă diverse situații neprevăzute, cum ar fi costurile de curățare a scurgerilor de hidrocarburi și alte taxe obligatorii.
  • ERR (Emergency Rate Restoration) – Restaurarea ratei de urgență. Adăugată la costul de transport pentru a acoperi creșterile costurilor de transport maritim.
  • ERS (Equipment Repositioning Surcharge) – Suprataxa de repoziționare a echipamentelor. Atunci când un expeditor solicită transportatorului să pună la dispoziție containere goale care trebuie mutate dintr-o locație în alta.
  • Suprataxa marfă periculoasă – suprataxă impusă pentru transportul de materiale sau mărfuri periculoase.
  • Suprataxa pentru piraterie – suprataxă evaluată pentru a compensa companiile de transport maritim pentru costurile crescute asociate cu evitarea pirateriei și a deturnării.
  • CAF (Currency Adjustment Factor) – taxă exprimată ca procent din tariful de bază. Este aplicată pentru a compensa transportatorii oceanici pentru fluctuațiile valutare.
  • Taxa de declarare a informatiilor despre marfă – evaluată pentru costurile suplimentare de declarare în avans a informațiilor despre încărcătură către autoritățile Uniunii Europene. Este necesar autorităților pentru a evalua orice potențiale amenințări de securitate și siguranță.
  • Suprataxa de congestionare – reflectă cheltuielile suplimentare pe care le suportă liniile de nave atunci când fac escală în porturile aglomerate.

Cotația după transport (on-carriage)

On carriage este termenul dat oricărei mișcări care are loc după ce marfa este descărcată într-un port de descărcare.
Astfel de activități pot avea loc în aceeași locație cu portul de descărcare sau într-o locație apropiată de acesta și includ:

  •  Suprataxa pentru utilizarea șasiului – o taxă impusă pentru utilizarea unui șasiu pe care este transportat containerul pe uscat de la port la ușa destinatarului.
  • Suprataxa pentru combustibil – supliment pentru combustibil aplicabil pentru transport.
  • Taxe de dezambalare – un depozit poate percepe o taxă pentru descărcarea mărfii din container la sediul lor.
  • Taxa pentru efectuarea formalităților vamale – o taxă plătită comisionarului vamal
  • Taxa debarcader (wharfage) – o taxă evaluată de un proprietar de dig sau de doc pentru mărfurile manipulate peste dig sau doc sau pentru o companie de nave care utilizează debarcaderul sau docul.
  • Taxe de documentație – taxe care pot fi aplicabile pentru pregătirea documentației de import.
  • CYRC (Container Yard Receiving Charge) – taxa pentru primirea containerelor in curtea de containere.
  • DDC (Destination Delivery Charge) – taxă bazată pe dimensiunea containerului. Acoperă ridicarea macaralei de pe vas, transportul containerului în interiorul terminalului și taxele de poartă ale terminalului.
  • Demurrage/Detention – penalizare împotriva destinatarilor pentru întârzierea navei transportatorului dincolo de timpul liber permis.

Demurrage este o taxă percepută importatorului de linia de transport când acesta nu a preluat containerul plin și nu l-a mutat în afara zonei portului/terminalului pentru despachetare, în zilele libere permise.

Detention este o taxă percepută importatorului de linia de transport când acesta a preluat containerul plin și l-a mutat în afara zonei portului/terminalului pentru despachetare, dar nu a returnat containerul gol la locul numit depozitul de containere al liniei maritime.

  • DTHC (Destination Terminal Handling Charge)
  • FS (Suprataxa de combustibil)
  • Taxa de manipulare – taxă pentru transportul, depozitarea sau ambalarea mărfurilor.
  • Taxa de eliberare – taxă percepută de portul de destinație pentru eliberarea mărfii pentru mișcare sau acțiune ulterioară.
  • TAD (Document de însoțire de tranzit) – document care însoțește mărfurile nevamuite în timpul tranzitului dintr-o locație autorizată în alta.

Activitatea de după transport poate fi desfășurată fie de către un transportator care utilizează moduri rutiere sau feroviare, fie de către clientul însuși.

Taxe de manipulare în terminal

Taxele de manipulare în terminal (THC) = Taxele pentru serviciul containerelor (CSC – Container Service Charges). Sunt taxe percepute de terminalele de transport maritim pentru depozitarea și poziționarea containerelor înainte ca acestea să fie încărcate pe un vas. Taxele constau, de obicei, în manipularea mărfurilor, descărcarea containerului, stivuirea și serviciul macaralei.

Taxele de manipulare în terminal se plătesc în portul de origine (OTHC), portul de transbordare și în portul de destinație (DTHC).

Legalitatea unei cotații de transport

În general, transportatorul maritim indică pe oferte că acestea sunt supuse termenilor lor de transport. Este inclusă alegerea legii și jurisdicției, ceea ce face ca oferta să fie legală și obligatorie.

Așadar, cotația poate veni cu o mulțime de termeni și condiții proprii. Când oferta a fost acceptată și încărcătura expediată, nu există loc pentru nicio dispută.

Chiar dacă nu există o acceptare directă a unei oferte de către un expeditor, dar acesta rezervă marfa la transportator, el va considera că actul de rezervare a mărfii este o acceptare a ofertei sale.

Este foarte important ca un expeditor să citească și să înțeleagă toți termenii și condițiile în mod clar și corect înainte de a fi de acord să expedieze marfa cu acel transportator.

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News