Lumea poate fi împărțită în 28 de zone maritime majore, care se pot extinde pe mai multe țări. Între acestea întâlnim și Portul Rotterdam, cunoscut pentru faptul că manipulează cel mai mare volum de marfă din Europa.

O zonă maritimă este o regiune delimitată în care un set de porturi fie sunt în concurență, fie sunt complementare, fie împărtășesc un regim de reglementare comun sau au anumite caracteristici geografice de bază, cum ar fi contiguitatea, proximitatea sau fac parte dintr-un
arhipelag.

Există 835 de porturi maritime active și porturi fluviale de diferite dimensiuni pe planetă.

Un top al porturilor nu se face, de regulă, din punct de vedere al dimensiunii în ceea ce privește suprafața de teren pe care o ocupă fiecare port, ci în funcție de volumul de mărfuri pe care acesta îl manipulează în fiecare an.

Volumele de expediere sunt, de obicei, evaluate folosind o unitate de măsură numită TEU.
TEU – Twenty Equivalent Unit – container de 20’ (20 picioare).
FEU – Forty Equivalent Unit – container de 40’ (40 picioare).
Deci, fiecare container de 40 de picioare manipulat de un port contribuie cu două TEU (40 împărțit la 20) la evaluarea dimensiunii acelui port și fiecare container de 20 de picioare manipulat în port adaugă un TEU.

Cele mai importante porturi din lume

Top 20 porturi din întreaga lume:

1. Shanghai
2. Singapore
3. Shenzhen
4. Ningbo-Zhoushan
5. Guangzhou
6. Busan
7. Hong Kong
8. Qingdao
9. Tianjin
10. Jebel Ali
11. Rotterdam
12. Port Klang
13. Antwerp
14. Kaohsiung
15. Xiamen
16. Dalian
17. Los Angeles
18. Tanjung Pelepas
19. Hamburg
20. Port of Long Beach
După cum puteți vedea, doar cinci dintre primele 20 de porturi din lume sunt acum situate în afara Asiei de Est. Doar trei porturi europene au intrat în Top 20.

Portul Rotterdam – în topul porturilor europene

Topul porturilor europene este alcătuit din:
1. Rotterdam
2. Antwerp
3. Hamburg
4. Pireu
5. Valencia
6. Algeciras
7. Bremen-Bremerhaven
8. Barcelona
9. Gioia Tauro
10. Le Havre

Istoria portului Rotterdam

Portul Rotterdam este cel mai mare din Europa şi din 1962 până în 2004 a fost cel mai ocupat port. Ulterior a fost depășit de Shanghai.

Oraş şi mare complex portuar fluvio-marin în partea de sud-vest a Olandei, Rotterdam, care în traducere ar însemna ,,digul de pe Rotte”, este situat pe braţul septentrional al deltei Rinului, la aproape 30 km de Marea Nordului.

Istoria sa, mai veche, capătă contur în secolul al XIV-lea , când a fost declarat oraş. Oraşul a trăit mult timp în umbra Amsterdamului, dar închiderea navigaţiei pe Schelda survenită în urma luptelor cu Spania, afluxul de emigranţi din Anvers(1585), alegerea oraşului de către negustorii englezi ca antrepozit pentru mărfurile lor, precum şi intensa activitate de construcţii navale au determinat creşterea spectaculoasă a traficului portuar şi o vertiginoasă dezvoltare economică a oraşului.

Ulterior devine deschis navigaţiei internaţionale şi atrage numeroase societăţi şi agenţii de navigaţie. Acest lucru îl face primul port naţional al Olandei. În primele decenii ale secolului nostru, portul a fost lărgit. S-au construit noi bazine şi s-au dezvoltat şantierele navale.

Rotterdam este unul dintre porturile de plecare pentru marile transatlantice, care îmbarcau pasageri la Koop van Zuid, cartier aflat azi în plină restructurare. De-a lungul secolelor, Rotterdam a evoluat dintr-un sătuc de pescuit într-un centru internaţional de comerţ, transport, industrie şi distribuţie. După război, cea mai mare importanţă i s-a acordat reconstrucţiei a ceea ce a fost distrus, iar în ziua de azi un nou şi modern oraş s-a ridicat din cenuşă. Din punct de vedre istoric, orașul Rotterdam ca port mare și modern a renăscut ca pasărea Phoenix din cenusa celui de-al Doilea Război Mondial.

Funcția portuară

Portul Rotterdam are o suprafaţă de 304,24 km². Funcţiunea portuară este singura care depăşeşte ca importanţă activitatea industrială a oraşului. Complexul portuar este situat pe circa 18 km de-a lungul malurilor lui Nieuwe Maas, care în acest sector are 500 de metri lăţime. Acest complex este format din 32 bazine, dintre care 12 pe malul drept şi din imensul port artificial, construit din 20 bazine succesive săpate în malul stâng. Pătrunderea în acest imens complex portuar se face prin Nieuwe Maas(netraversat de poduri). Acesta are peste 31 km lungime şi este dragat la 15 metri, intrarea fiind protejată de un dig de larg. Cheiurile portului, care se întind pe aproximativ 32 metri (dintre care peste 16 km sunt rezervați navelor din flota fluvială), permit acostarea simultană a 252 de nave oceanice.

Portul Rotterdam și Portul Constanța

Prin deschiderea Canalului Main – Rin, in anul 1992, a fost realizată o conexiune navigabilă  directă  între Portul Constanţa şi Portul Rotterdam.

Din ce în ce mai multe mărfuri se încarcă, se descarcă sau tranzitează Portul Rotterdam. În acelaşi timp, un număr în creştere de firme şi companii doresc să îşi stabilească aici baze de lucru. Absolut toate genurile de operaţiuni portuare se efectuează în acest conglomerat: operaţiuni legate de marfă convenţională, breakbulk, containere, sistemul RO-RO, sistemul LASH etc.

Toate tipurile de nave pot fi operate în condiţii de maximă eficienţă, toate categoriile de activităţi pot fi întâlnite, toate modalităţile de interconectare logistică. Toate sistemele intermodale de transport funcţionează bazându-se pe utilizarea tehnologiilor de ultimă oră.

Absolut toate numele proeminente din industria de shipping sunt prezente. Conexiunile hinterland portuar/continent funcţionează cu precizie. Indicatorii specifici de eficienţă ai operării navelor au cele mai mari valori din Europa.  Portul Rotterdam, cel mai mare din Europa, este interesat de o colaborare cu Portul Constanţa pentru construirea unor terminale de transport multi-modal pe Dunăre.

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

 

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News