Este oare același document „Instrucțiuni scrise conform ADR” cu „Fișa tehnică de securitate”? Sau sunt două documente total diferite?
Instrucțiuni scrise vs. Fișa tehnică de securitate
Să vedem în poze:
Instrucțiuni scrise:
Fișă tehnică de securitate:
Forma și conținutul documentului „Instrucțiuni scrise conform ADR” sunt total diferite față de conținutul „Fișelor tehnice de securitate a produsului”.
Structura Instrucțiunilor scrise conform ADR:
-
Măsuri generale aplicabile în caz de incident sau accident.
-
Indicații suplimentare pentru membrii echipajului privind natura pericolului mărfurilor periculoase pe clase și măsuri de luat în funcție de circumstanțele predominante.
-
Echipamentul pentru protecția generală și personală în vederea luării măsurilor generale de urgență sau măsurilor specifice diferitelor pericole și care trebuie să se afle la bordul unității de transport.
Structura FDS- Fișa tehnică de securitate:
-
Secțiunea 1: identificarea substanței/amestecului și a societății/întreprinderii.
-
Secțiunea 2: identificarea pericolelor.
-
Secțiunea 3: compoziție/informații privind ingredientele.
-
Secțiunea 4: măsuri de prim ajutor.
-
Secțiunea 5: măsuri de combatere a incendiilor,
-
Secțiunea 6: măsuri în caz de dispersie accidentală,
-
Secțiunea 7: manipularea și depozitarea,
-
Secțiunea 8: controale ale expunerii/protecția personală,
-
Secțiunea 9: proprietățile fizice și chimice,
-
Secțiunea 10: stabilitate și reactivitate,
-
Secțiunea 11: informații toxicologice,
-
Secțiunea 12: informații ecologice,
-
Secțiunea 13: considerații privind eliminarea,
-
Secțiunea 14: informații despre transport,
-
Secțiunea 15: informații de reglementare,
-
Secțiunea 16: alte informații.
„Instrucțiunile scrise conform ADR” oferă informații și măsuri imediat aplicabile, în caz de incident sau accident la transport de mărfuri periculoase. „Fișa tehnică de securitate” furnizează date și informații detaliate despre produsul periculos.
Printr-o formulare simplă putem spune că documentul „Instrucțiuni scrise conform ADR” este destinat persoanelor implicate în transportarea și gestionare evenimentele apărute în timpul transportului mărfurilor periculoase. „Fișa tehnică de securitate” este un document elaborat de producătorul sau laboratorul de analize și este utilă utilizatorului direct al produsului.
Care dintre cele două documente se cere să fie prezent la bordul unității de transport utilizat la transport de marfă ori mărfuri periculoase?
Oare chiar se mai pune această întrebare? DA, chiar și după mai bine de 10 ani de când s-a elaborat un document unic, același format și conținut în orice limbă, mai putem întâlni conducători auto sau chiar operatori de transport care nu sunt siguri dacă este suficient acel document relativ simplu (dar pe care niciodată nu l-au citit) numit „Instrucțiuni scrise conform ADR” să fie la bordul autovehiculului pe care îl conduce.
După cum ați dedus deja, la bordul unităților de transport, când se transportă marfă sau mărfuri periculoase trebuie să existe „Instrucțiunile scrise conform ADR”.
Dar atunci ce este cu Fișa Tehnică de Securitate?
Retrospectivă: Până în 2007, în Acordul ADR a fost prevăzut ca la orice transport de mărfuri periculoase să existe la bordul unităților de transport, pentru fiecare produs, instrucțiuni privind: denumire mărfurilor, clasa, numărul ONU, natura pericolului, măsuri generale aplicabile și echipamentul de protecție personală, instrucțiuni speciale și echipamentul suplimentar.
Aceste informații trebuiau să existe la bordul unității de transport în mai multe limbi: limba țării de expediere, țărilor de tranzit, de destinație și în limba pe care membrii echipajului o înțelegeau cel mai bine.
Fiindcă producătorii și/sau expeditorii aveau la dispoziție fișa tehnică de securitate, de ce să se „chinuie” să elaboreze un document conform ADR, cu titlul „Instrucțiuni scrise” pentru fiecare substanță transportată sau număr ONU? De aceea, au pus (sau nu) la dispoziția conducătorului auto fișa tehnică de securitate a produsului în toate limbile cerute de legislație.
S-a dovedit că șoferii nu le studiază, mai ales dacă aveau mai multe tipuri de mărfuri periculoase la transport, astfel că membrii comisiei responsabile pentru actualizarea Acordului ADR au elaborat documentul cu titlul „Instrucțiuni scrise conform ADR” care oferă conducătorilor auto informații, indicații și măsuri speciale imediat aplicabile în caz de incident sau accident.
Prezența la bord a documentului „Instrucțiuni scrise conform ADR”:
-
Trebuie asigurată de transportator (NU de expeditorul mărfii),
-
În limba/limbile pe care membrii echipajului o/le înțeleg cel mai bine.
Ex.: Aveți angajat la firmă un conducător auto turc care „bâlbâie” în limba engleză, dar cel mai bine înțelege în limba materna, adică în turcă, deci trebuie să-i asigurați instrucțiunile scrise în limba turcă.
Pot fi descărcate instrucțiuni scrise în mai multe limbi accesând link- ul:
https://unece.org/linguistic-versions-adr-instructions-writing
-
Conform modelului de patru pagini, atât în ceea ce privește forma, cât și conținutul.
Înainte de începerea cursei, membrii echipajului vehiculului trebuie să ia cunoștință asupra mărfurilor periculoase încărcate. Aceștia trebuie să consulte instrucțiunile scrise cu privire la acțiunile care urmează a fi luate în caz de accident sau situație de urgență.
În practică, cum ar trebuie să se întâmple acest lucru?
-
Conducătorul auto încarcă pentru transport.
- Fiind prezent la încărcare, identifică etichetele de pericol aplicate pe fiecare colet.
- Interpretează informațiile și le notează tipurile de etichete de pericol.
Mențiune: atunci când pe un colet sunt aplicate mai multe etichete de pericol, în funcție de amplasarea lor (de sus în jos sau de la stânga la dreapta). Prima eticheta de pericol de sus în jos sau de la stânga la dreapta reprezintă pericolul principal. Uurmătoarea sau următoarele – pericolele secundare.
- (Re)citește măsurile generale de pe prima pagină a instrucțiunilor scrise.
- Studiază indicațiile suplimentare (paginile 2-3) din dreptul etichetelor de pericol identificate pe marfa/mărfurile încărcate.
-
Verifică echipamentul de protecție generală și personală (ultima pagină) cu ajutorul instrucțiunilor scrise.
- Dacă toate sunt în regulă, poate începe transportul.
Întocmire acte ADR – Honexpres
Dacă vrei să scapi de toată această bătaie de cap, ai întotdeauna opțiunea de a apela la o casă de expediție mărfuri precum Honexpres. Noi ne ocupăm de absolut tot ce înseamnă documentație a transportului tău de marfă. Din momentul în care semnăm contractul până când marfa ta ajunge la destinație, tu nu ai nicio grijă. Noi și șoferii noștri profesioniști avem grijă ca totul să decurgă perfect. Marfa ta va ajunge rapid și în siguranță la destinatar. Contactează-ne și cere chiar astăzi cea mai bună cotație de preț pentru transport marfă!