Regimul de tranzit ATA este un sistem care permite libera circulație a mărfurilor peste frontiere și admiterea lor temporară într-un teritoriu vamal cu scutire de taxe. Bunurile transportate sunt acoperite de un singur document cunoscut sub numele de carnet ATA. Ce este acest sistem, care sunt beneficiile sale și ce înseamnă carnet ATA? Află totul din acest articol marca Honexpres!
Sistemul ATA
Termenul „ATA” este o combinație între literele inițiale ale cuvintelor din limba franceză „Admission temporaire” și cuvintelor din limba engleză „Temporary admission”. Așadar, acesta este un regim de tranzit ce privește admiterea temporară a mărfurilor într-un teritoriu vamal fără a fi necesară plătirea taxelor vamale. Condiția de aplicare a acestui sistem este ca mărfurile ori bunurile transportate să revină într-o anumită perioadă de timp în același stat în care se aflau la intrare.
Datorită acestui sistem, tranzitul vamal al mărfurilor decurge mai ușor și mai rapid. Bunurile acoperite de un carnet ATA nu sunt supuse plății de taxe vamale sau taxe de import. Acesta este cel mai utilizat document pentru operațiuni internaționale care implică admiterea temporară a mărfurilor într-un spațiu vamal.
Carnetul ATA
Carnetul ATA este un document vamal internațional care permite importul temporar de mărfuri fără taxe vamale și taxe de import pentru o perioadă de până la un an.
Acest document conține formularele de declarație vamală unificate pregătite în prealabil pentru a fi utilizate la fiecare birou de frontieră vamal. Servește drept garanție pentru taxele de import și taxele vamale.
În practică, acest carnet se mai numește și pașaport de mărfuri.
Care sunt avantajele carnetului ATA?
Înființate în conformitate cu Convenția ATA și Convenția de la Istanbul (Convenția privind admiterea temporară) ca instrument de facilitare a comerțului, Carnetele ATA reduc birocrația prin simplificarea și unificarea reglementărilor de trecere a frontierei vamale pentru importul și exportul temporar.
Cu Carnetul ATA, expozanții, agenții de vânzări, artiștii, sportivii, echipele TV, tehnicienii, participanții la evenimente și călătorii în scop de afaceri etc. pot să:
- se deplaseze prin vamă fără plata taxelor de import și taxelor vamale la fiecare birou vamal de frontieră,
- utilizeze un document unificat pentru toate declarațiile în țară și în străinătate,
- folosească un singur document pentru mai multe destinații și călătorii pe parcursul valabilității sale de un an,
- facă aranjamente vamale avansate la costuri prestabilite.
Tipuri de mărfuri acoperite
Carnetele ATA acoperă aproape orice tipuri de mărfuri transportate, așa cum se precizează în Convenția de la Istanbul. Acestea sunt emise în principal pentru a acoperi:
- bunuri care urmează să fie utilizate la târguri, expoziții,
- echipamente profesionale,
- mostre comerciale,
- efecte personale și bunuri în scop sportiv,
- mărfuri generale sau de uz profesional care nu vor fi puse în liberă circulație,
- transporturi umanitare,
- mijloace de transport,
- animale etc.
Autoritățile vamale acceptă carnetele ATA în conformitate cu domeniul de aplicare pe care l-au ratificat. Mărfurile nu trebuie să sufere nicio modificare în timp ce sunt situate în țara de import temporar. Carnetul nu acoperă articolele perisabile sau consumabile, mărfurile pentru prelucrare sau reparare sau anumite mijloace de transport definite în anexa C la Convenția de la Istanbul.
Aceste carnete sunt adoptate pe scară largă de țările care doresc să stimuleze cooperarea internațională și să profite din plin de economia globală. Ele sunt acceptate în aproximativ 80 de țări/teritorii vamale. Lista completă a țărilor care au aderat la sistemul ATA este disponibilă aici.
Cum obții un carnet ATA în România?
Primul pas pentru a obține un carnet ATA în România este să trimiterea unei cereri către Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR). Cererea va trebui să cuprindă următoarele informații:
- datele complete de identificare ale persoanei juridice care semnează cererea,
- scopul și durata estimată a importului temporar,
- țara de destinație și țările de tranzit, cu precizarea locurilor în care se realizează controlul vamal (în interior sau la frontieră),
- mijlocul de transport folosit, cu precizarea numărului de înmatriculare,
- numirea persoanei cu rol de responsabil de carnet,
- o listă în limbile română şi engleză cu produsele cuprinse pe carnet conţinând denumirea, cantitatea, eventual greutatea și valoarea acestora.
Carnetul ATA este valabil pentru o perioadă de 12 luni de la data emiterii. Există posibilitatea prelungirii acestuia la cererea beneficiarului. Prelungirea se poate face pentru alte 12 luni, dar nu mai mult de o singura dată.
Pentru fiecare lună/fracțiune de lună în care mărfurile rămân sub regimul de admitere temporară, cuantumul taxei de import este de 3% din taxa la import datorată dacă mărfurile ar fi fost puse în liberă circulație. Această sumă trebuie plătită atunci când regimul a fost încheiat.
Beneficiile practice ale acestui regim de tranzit
Regimul de tranzit ATA lucrează în favoarea transportatorilor, comercianților, călătorilor de orice fel și vămilor. Iată care sunt principalele beneficii practice ale sistemului ATA:
- Carnetul ATA înlocuiește formalitățile vamale pentru admiterea temporară sau tranzitul mărfurilor, salvând astfel costurile cu vămuirea mărfurilor la fiecare frontieră.
- Taxele datorate sunt garantate prin simpla prezentare a carnetului ATA; nu este nevoie de depozite în bani cash sau sub orice altă formă.
- Pe perioada valabilității acestui carnet, bunurile pot fi importate temporar în oricâte teritorii acceptante și de oricâte ori, cu același carnet. În general, valabilitatea carnetului este de un an.
Sistemul ATA este un exemplu prin care înțelegem cum colaborarea strânsă dintre mediul de afaceri și sistemul vamal poate facilita și stimula comerțul internațional.
Vrei să afli mai multe informații și despre sistemul TIR? Te invităm să citești acest articol!
Honexpres – soluții complete pentru expediții interne și internaționale
Oricând cauți o casă de expediții cu experiență atât în organizarea transporturilor interne, cât și internaționale, Honexpres este soluția ideală. Oferim soluții complete pentru transporturi, inclusiv servicii conexe de depozitare mărfuri, asigurare etc. Ne ocupăm de documentație de la A la Z, organizăm transportul în detaliu și îți livrăm marfa oriunde. Garantăm cel mai scurt timp posibil și cel mai avantajos tarif. Cere o cotație pentru transportul tău și convinge-te!
Sursă foto: https://academy.wcoomd.org/