Codul vamal al Uniunii Europene (CVU) prevede anumite regimuri vamale speciale cu scopul de a promova competitivitatea internațională și de a îmbunătăți oportunitățile de export. În acest articol marca Honexpres, analizăm regimurile vamale speciale cu focus pe conventia TIR.
Regimurile vamale speciale
Conform CVU, există 4 categorii de regimuri speciale vamale:
- tranzit vamal,
- depozitare vamală,
- utilizare specifică,
- perfecționare.
Tranzitul vamal reprezintă una dintre cele patru categorii de regimuri speciale. Acesta este un regim vamal utilizat pentru a înlesni circulația mărfurilor între două puncte ale unui teritoriu vamal, printr-un alt teritoriu vamal sau între două sau mai multe teritorii vamale diferite.
O modalitate de a plasa mărfurile sub regimurile de tranzit vamal este în conformitate cu Convenția TIR. În continuare, vom discuta care în ce constă Convenția TIR și care sunt condițiile de aplicabilitate.
Convenția TIR
Convenția TIR (Transports Internationaux Routiers – Transporturi Internaționale Rutiere) stabilește un sistem internațional de tranzit vamal cu maximă facilitate pentru deplasarea mărfurilor:
- în vehicule sau containere sigilate;
- de la un birou vamal de plecare dintr-o țară la un birou vamal de destinație din altă țară;
- fără a necesita controale ample și lungi la vamă la punctele de frontieră intermediare;
- toate acestea în timp ce, în același timp, asigură autorităților vamale siguranța și garanțiile necesare.
Sistemul TIR nu acoperă doar tranzitul vamal rutier. Este posibilă o combinație cu alte moduri de transport (de exemplu, feroviar, căi navigabile interioare și chiar transport maritim), cu condiția ca cel puțin o parte din transportul total să fie efectuat rutier.
Condițiile de aplicabilitate a Convenției TIR sunt următoarele:
- circulația mărfurilor să fie începută sau terminată în exteriorul teritoriului vamal al Uniunii Europene;
- circulația mărfurilor trebuie să fie efectuată de la un punct la altul al teritoriului vamal al Uniunii cu traversarea unei țări sau a unui teritoriu aflate în exteriorul teritoriului vamal al Uniunii.
Carnetul TIR
Mijloacele de transport care utilizează regimul TIR trebuie să obțină mai întâi un document vamal armonizat la nivel internațional, denumit carnet TIR. Carnetele TIR sunt eliberate de asociațiile naționale de transport rutier. Acest document vamal este valabil pe plan internațional și are valoare de declarație vamală de tranzit. Carnetul TIR cuprinde:
- descrierea mărfurilor,
- identificarea expeditorului
- specificarea destinației mărfurilor
În plus, carnetul TIR reprezintă o garanție financiară în sine.
Când un camion ajunge la un post vamal de frontieră, nu trebuie să plătească taxe de import pe mărfuri în acel moment, ci doar la destinația finală. Astfel:
- Dacă vehiculul tranzitează o țară fără a livra mărfuri în acea țară, nu se datorează taxe vamale.
- În schimb, dacă nu părăsește țara cu toate bunurile, atunci taxele aferente sunt facturate importatorului, iar garanția financiară întărește obligația importatorului de a plăti aceste taxe.
Tranzitele TIR se efectuează în anumite condiții – camionul trebuie să fie sigilat și să aibă carnetul TIR.
Pe lângă carnetul TIR pe suport de hârtie, titularul este obligat să introducă datele în sistemul NCTS.
Carnetul TIR este valabil numai atunci când garanția aferentă este acceptată pe teritoriul vamal al Uniunii.
Procedurile TIR
Ca urmare a aprobării de către Comisia Europeană a modificării art.163 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/2447 al Comisiei, în sensul majorării cuantumului garantat de către asociațiile garante pentru mărfurile care fac obiectul operațiunii TIR, până la limita monetară a 100.000 EURO pentru fiecare carnet TIR, toate carnetele TIR emise de UNTRR sunt acoperite de garanția de 100.000 de EURO.
Principala diferență dintre tranzitul comun și operațiunea TIR este că tranzitul comun înseamnă o singură operațiune de tranzit printr-un teritoriu. Pe de altă parte, operațiunea TIR înseamnă o serie de regimuri de tranzit național, însă folosind normele standardizate ale Convenției TIR.
Procedura TIR este utilizată în principal în țările din Europa de Est care nu sunt în UE (de exemplu, Rusia și Ucraina), Turcia și părți din Orientul Apropiat. De la formarea pieței unice europene, procedura TIR a devenit inutilă pentru transportul de mărfuri intracomunitar.
Ca urmare a Brexit-ului, carnetele TIR au devenit parte a soluției pentru transportul de mărfuri între Marea Britanie și alte țări europene.
Camioanele de transport ce utilizează această convenție afișează un set de plăcuțe mari inscripționate cu TIR cu scris alb pe fundal albastru. Din acest motiv, cuvântul „TIR” a intrat în multe limbi (română, italiană, poloneză, turcă, portugheză) ca neologism. Practic, cuvântul TIR a devenit în vorbirea curentă numele generic implicit al unui camion mare.
Misiunea casei de expediții Honexpres
Noi, la casa de expediții Honexpres, ne-am asumat misiunea de a gestiona eficient și just cererea și oferta pe piața transportului de marfă. Intermediem transportul oricăror mărfuri, pe orice distanțe, și creăm legatura dintre expeditorul mărfii și transportatorul potrivit nevoilor sale. De asemenea, conectăm transportatorul care este în căutarea unei cantități limitate de mărfuri cu mărfurile potrivite ce trebuie transportate.
De orice parte te afli, avem soluțiile ideale pentru tine! Contactează-ne!
Surse foto: iru.org, unescap.org