Răspunsul este da! Dacă în articolul precedent am văzut ce înseamnă Bill of lading  acum vom înțelege ce tipuri de conosamente există și cum se aleg ele.

Clasificarea conosamentelor

De obicei, clasificarea conosamentului se face în funcție de:
1) modul de desemnare a titularului de drept;
2) expedierea mărfurilor;
3) starea mărfurilor;
4) modul de întocmire;
5) modul de efectuare a transportului maritim;
6) persoana care eliberează conosamentul;
7) ruta si distanţa de transport acoperite.

Modul de desemnare al titularului de drept împarte conosamentele în:

▪ conosament nominativ – conosamentul emis în favoarea unei persoane al cărei nume este menționat expres. Acesta nu poate fi transmis prin gir. Titularul este singurul îndreptățit să ceară predarea mărfii. Se poate insera și mențiunea „nu la ordin”. Avantajul acestui tip de conosamant constă în faptul că titularul lui nu suportă consecințele pierderii originalului. Dezavantajul rezidă în imposibilitatea
transmiterii lui prin gir. Acest lucru presupune o dificultate în negociere.

▪ conosament la ordin (to order) – se emite la ordinul unei persoane ce poate gira conosamentul altei persoane. Ea devine astfel titularul titlului de credit și al mărfurilor arătate în acest document. Cu alte cuvinte, acest tip de conosament este emis la ordinul unei persoane (al destinatarului marfurilor, al încărcătorului sau al unei bănci). Aceasta apoi poate andosa conosamentul altei persoane. Prin această andosare, ea devine proprietarul de drept al mărfii și poate dispune de ea.

Pentru ca posesorul conosamentului să poată valorifica drepturile din conosament, trebuie să se legitimeze printr-un șir neîntrerupt de giruri. Se începe cu girul scris de persoana indicată ca beneficiară a conosamentului, până la cea care prezintă conosamentul la descărcare. La destinație, comandantul trebuie să verifice dacă șirul girurilor nu este întrerupt. Nu are și obligația de a verifica autenticitatea semnăturilor.

Cuprinsul conosamentului conține mențiunea „la ordin”. Conform acesteia, posesorul lui poate dispune de titlu, ordonând plata altei persoane. Ordinul de transmitere poate fi un gir în alb, dacă nu este desemnată persoana căreia îl transmite sau un gir în plin, dacă posesorul conosamentului desemnează persoana căreia îl transmite. Conosamentul cu gir în alb circulă ca și unul la purtător, fără a deveni un document la purtător pentru că posesorul lui poate oricând să completeze girul în alb.

▪ conosament la purtător (to bearer) – nu arată titularul de drept. Posesorul lui este considerat proprietarul mărfurilor. Cuprinde mențiunea „la purtător” și circulă fără nicio formalitate. În practică se folosesc rar astfel de documente, pentru că ele pot îndreptăți și pe posesorul nelegitim să reclame predarea mărfurilor.

Expedierea mărfurilor împarte conosamentele în:

▪ conosament „încărcat la bord” (shipped on board) – acest tip de conosament indică faptul că marfa a fost încărcată la bordul navei.
În majoritatea contractelor de vânzare-cumpărare și în acreditive se solicită ca document de plată un conosament care să aibă înscrisă mențiunea “încărcat la bord”. Cumpărătorul are siguranța că marfa înscrisă în conosament a fost încărcată și este practic în curs de deplasare către portul de destinație.

▪ conosament „primit spre încărcare” (received for shipment) – se emite când cărăușul a primit mărfurile pe care se obligă ulterior să le transporte.

Se întâmplă destul de des ca marfa să fie predată cărăușului înainte de încărcarea pe navă. În acest caz, cărăușul eliberează un conosament cu mențiunea “primit spre încărcare” pentru mărfuri care nu sunt încărcate, dar care sunt preluate pe răspunderea sa. Acest tip de conosament se eliberează mai ales în cazul navigației de linie. Reprezintă o obligatie fermă de a transporta mărfurile numite, în cantitatea descrisă, în portul de destinație numit și de a le preda destinatarului. Conosamentele de acest tip sunt admise în practica bancară ca documente negociabile, dacă acest lucru nu se interzice în mod expres sau dacă nu se solicită prin contract sau credite documentare conosamentul “încărcat la bord”.

Starea mărfurilor împarte conosamentele în:

▪ conosament curat (clean) – presupune inexistența vreunei nereguli cu privire la marfă sau la ambalaj. În conținutul lui sunt înscrise mențiuni prin care se constată că mărfurile și ambalajele sunt corespunzătoare, exonerarea cărăușului de răspundere
pentru riscurile în legătură cu natura mărfurilor. Cuprinde mențiuni prin care cărăușul nu își asumă răspunderea asupra conținutului, pe motiv că îi sunt necunoscute.

▪ conosament pătat sau murdar (dirty) – conține mențiuni exprese despre starea necorespunzătoare a mărfii sau a ambalajului acesteia.

Modul de întocmire împarte conosamentele în:

▪ conosament semnat sub protest – comandantul navei, dacă constată la încărcare nereguli în legătură cu marfa sau ambalajul acesteia, iar expeditorul refuză să preia un conosament murdar sau pătat și marfa nu este descărcată pentru acest motiv, are posibilitatea să elibereze un conosament curat, semnat sub protest. În această situație, comandantul va fi obligat, ca, odată semnat conosamentul sub protest, să redacteze un protest cu privire la starea mărfurilor. Trebuie să îl depună notarului local, caz în care răspunderea va aparține expeditorului.

▪ conosament fracționat – dacă pentru o cantitate mare de mărfuri, a fost eliberat un singur conosament și marfa a fost vândută mai multor cumpărători în cantități mai mici, pentru a face posibilă vânzarea mărfurilor și încasarea prețului, înainte ca marfa să ajungă în portul de destinație, se fracționează conosamentul. După ce încărcătorul restituie conosamentul inițial cărăușului, acesta îi eliberează mai
multe conosamente. Fiecare dintre ele reprezintă documentul pentru câte o fracțiune din mărfurile ce erau cuprinse în conosamentul inițial. Aceste noi conosamente sunt titluri de valoare negociabile, ce pot fi nominative, la ordin sau la purtător.

Modul de efectuare a transportului maritim împarte conosamentele în:

▪ conosamente convenționale – mărfurile care se transportă cu nave tramp, în baza unor contracte de navlosire, sunt însoțite și de conosament numite convenționale sau uzuale. În acestea se reiau total sau parțial clauzele convenite în contractul de navlosire.
▪ conosamente de linie – în cazul lor, condițiile de eliberare și clauzele se modifică mai greu decât la conosamentele convenționale.

Persoana care eliberează conosamentele le clasifică în:

▪ conosamente eliberate de cărăuși (Master Bill of Lading) – de regulă, cărăușii eliberează conosamente prin comandanții navelor. Căpitanul secund supraveghează încărcarea mărfurilor și emite o dovadă numită “ordin de imbarco”. Acesta atestă cantitatea de marfă încărcată sau preluată în custodie pentru a fi încărcată ulterior. Ordinul de imbarco nu este un titlu reprezentativ, ci numai documentul preliminar în baza căruia se eliberează conosamentul.

▪ conosamente eliberate de agenții cărăușului (Master Bill of Lading) – în unele porturi, cărăușii au reprezentanți (agenti de încărcare) care preiau marfa de la încărcător, eliberând în schimb conosamente în numele cărăușului pe care îl reprezintă. În cazul acestora, cărăușii poartă aceeași răspundere ca și atunci când le-ar fi eliberat ei.

▪ conosamente eliberate de operatorii multimodali sau de case de expediții internaționale (House Bill of Lading) – acoperă întreg lanțul de transport, respectiv distanța totală din poartă în poartă.

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News