După cum am văzut în articolul trecut, există mai multe tipuri de conosamente. Acestea pot fi emise ca House Bill of Lading sau Master Bill of Lading. Așadar, haideți să descoperim diferențele dintre ele.

House Bill of Lading (HBL)

Un conosament de casă (HBL) este creat de un de un intermediar de transport maritim (un operator NVOCC sau o societate de expeditii).  Este emis expeditorului marfii odată ce încărcătura a fost primită. HBL este un document esențial în transport. El este confirmarea formală a primirii mărfurilor expediate.

NVOCC este un acronim pentru Non-Vessel Owning Common Carrier (companiile care operează fără nave).  Agențiile NVOCC semnează contracte cu liniile maritime care le permit să ofere servicii de transport maritim importatorilor și exportatorilor.

La un HBL:

  • Expeditorul (shipper) va fi, de obicei, expeditorul/exportatorul real al încărcăturii;
  • Destinatarul (consignee) va fi, de obicei, primitorul/importatorul real al încărcăturii;
  • Notificarea poate fi aceeași cu destinatarul.

De îndată ce NVOCC/societatea de expeditii primește comanda de transport de la expeditorul marfii (shipper) și se asigură că toate documentele vamale sunt finalizate, eliberează House Bill of Lading către expeditor.

O scrisoare de credit sau acreditiv documentar este o promisiune a unei bănci în numele cumpărătorului (solicitant/importator) de a plăti vânzătorului (beneficiar/exportator) o sumă specificată în moneda convenită. Condiția este ca vânzătorul să prezinte documentele solicitate într-un termen prestabilit.

Scrisoarea de credit este metoda cea mai uzuală de plată în rândul vânzătorilor și cumpărătorilor. Aceste tranzacții trec printr-o bancă și oferă un nivel de confort si siguranta. Cu excepția cazului în care este interzis de Scrisoarea de credit, HBL este tratat ca un document negociabil și poate fi considerat că îndeplinește rolurile unui conosament.

Conosamentul negociabil furnizează instrucțiuni clare pentru a se face livrarea bunurilor către oricine deține copia originală a conosamentului HBL. Acesta înseamnă el însuși titlul reprezentativ al mărfii (dreptul de proprietate asupra bunurilor) și controlul transportului. În acest tip de document, cumpărătorul/destinatarul sau agentul său trebuie să prezinte o copie originală a conosamentului la portul  de descărcare. În absența copiei originale a conosamentului, marfa transportată nu va fi eliberată.

Master Bill of Lading (MBL)

Un conosament MBL este emis de către cărăuș (VOCC = proprietar de nava sau operator de transport maritim) către operatorul NVOCC sau societatea de expeditii. Reprezintă contractul de transport între acestia. Este important de reținut că expeditorul de marfă (shipper) va primi un MBL numai dacă lucrează direct cu un transportator principal.

MBL este unul dintre cele mai de încredere documente din transportul maritim. Este tipărit și semnat de transportator. Odată ce transportatorul confirmă că a primit încărcătura, MBL este eliberat entității care a făcut rezervarea. VOCC este un acronim pentru Vessel Owning Common Carrier (companiile care operează cu propriile nave).

La un MBL:

  • Expeditorul (shipper) va fi de obicei operatorul NVOCC, sau agentul acestuia, sau societatea de expeditii;
  • Destinatarul (consignee) va fi de agentul de la destinație, sau biroul operatorului NVOCC de la destinatie sau societatea de expeditii;
  • Notificarea poate fi aceeași cu destinatarul sau cu orice altă parte.

De îndată ce NVOCC/societatea de expeditii primește comanda de transport de la expeditorul marfii (shipper), rezervă spatiu pentru exact aceeași marfă la caraus. Odată ce carausul confirmă că a primit încărcătura, eliberează Master Bill of Lading entității care a făcut rezervarea (NVOCC/societatea de expeditii).

În interesul operatorului NVOCC/societatii de expeditii și al acoperirii de asigurare a acestora, se recomandă ca toate detaliile despre HBL și MBL să rămână aceleași. Singura diferență ar trebui să fie în detaliile expeditorului, destinatarului și notificării.

Principala diferență dintre HBL și MBL este că un HBL este emis de un NVOCC sau o casa de expeditii. De obicei, are înscriși pe el expeditorul și destinatarul reali. MBL este emis de transportator. Expeditorul, destinatarul și partea de notificare sunt singurele detalii care vor fi diferite fata de HBL.

Asemănarea dintre HBL si MBL este ca ambele conțin aceleași informații exacte despre marfă (numărul de containere, greutatea etc).

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News