În articolul precedent, am putut vedea detalii despre contractul de transport maritim. Azi vom aprofunda principii legate de cărăuș. Astfel vom afla despre răspunderea sa, durata ei și limitele răspunderii cărăușului.

Ce este cărăușul?

După cum am descoperit și în contractul de transport maritim, una dintre părți este reprezentată de cărăuș.

Cărăuş este orice persoană care (sau în numele căreia) a încheiat un contract de transport de mărfuri pe mare cu un încărcător.

Răspunderea cărăușului

1. Durata răspunderii

Răspunderea cărăuşului pentru mărfuri acoperă perioada în care mărfurile sunt în grija sa la portul de încărcare, pe timpul transportului şi la portul de descărcare.
Astfel,  mărfurile sunt considerate în grija cărăuşului:

  • din momentul când acesta le preia de la:
    i) încărcător sau de la o persoană care acţionează în numele lui;
    ii) o autoritate sau o altă terță persoană căreia mărfurile trebuie predate pentru încărcare;
  • pană în momentul cand cărăuşul livrează mărfurile:
    i) prin predarea mărfurilor destinatarului;
    ii) în cazurile când destinatarul nu primeşte mărfurile de la cărăuş, prin punerea lor la dispoziţia destinatarului;
    iii) prin predarea mărfurilor unei autorităţi sau unei terţe părţi

2. Temeiul răspunderii

Cărăuşul este răspunzător pentru daune rezultate din pierderea, avarierea sau întârzierea livrării. Acest lucru este valabil dacă împrejurarea  s-a produs când mărfurile se aflau în grija sa. Totodată, se aplică dacă nu dovedeşte că el, prepuşii sau mandatarii săi au luat toate măsurile care se cereau.

Se consideră întarziere când mărfurile nu au fost livrate la portul de descărcare prevăzut în contract conform termenului convenit.

Persoana îndreptățită să facă o reclamaţie pentru pierderea mărfurilor poate considera acest lucru dacă nu au fost livrate în termen de 60 de zile consecutive de la expirarea termenului.

Cărăuşul este răspunzător:

  • pentru pierderea, avariile provocate sau întârzierea în livrare cauzată de incendiu.
  • pentru pierderea, avariile sau întarzierile în livrarea mărfurilor pentru care reclamantul dovedeşte ca sunt un rezultat al culpei cărăuşului, a prepuşilor sau a mandatarilor săi

Dacă incendiul la bordul navei afectează mărfurile și reclamantul sau cărăuşul doreşte, va fi efectuat un raport de expertiză. O copie a raportului va fi pusă la dispoziţia cărăuşului şi a reclamantului.

În cazul transportului de animale vii, cărăuşul nu este răspunzător de pierderile, daunele sau întârzierea în livrare. Acestea rezultă din riscuri speciale inerente acestui fel de transport.

Cărăuşul nu este răspunzător când pierderea, avarierea sau întârzierea în livrare a apărut ca urmare a măsurilor luate pentru salvarea de vieţi omeneşti sau din măsuri rezonabile luate în vederea salvării bunurilor pe mare.

Atunci când culpa sau neglijenţa cărăuşului, a prepuşilor sau a mandatarilor săi este combinată cu alte cauze de producere a pierderii, avarierii sau intarzierii în livrare, el este răspunzător numai în măsura în care acestea se datorează unei astfel de culpe sau neglijente, cu condiţia ca el sa dovedească cuantumul.

Avaria comună

Toate părțile ce au un interes financiar într-o expediție maritimă, plătesc o despăgubire părții care a suferit o pierdere intenționată sau a făcut cheltuieli pentru a permite terminarea voiajului.

Limitele răspunderii cărăușului

Răspunderea cărăuşului pentru daune rezultate din pierderea sau avarierea produsă mărfurilor este limitată la o sumă echivalentă cu 835 DST pe colet sau altă unitate de transport, sau la 2,5 DST pe kilogram de greutate brută a mărfurilor pierdute sau avariate, oricare din ele este mai mare.

Pentru întarziere în livrare, răspunderea este limitată la un cuantum echivalent cu de două ori şi jumătate valoarea navlului plătibil pentru mărfurile respective. Acesta nu va depăşi navlul total plătibil potrivit contractului de transport maritim al mărfurilor.

În scopul calculării cuantumului mai mare, se vor aplica următoarele reguli:
a) dacă pentru gruparea mărfurilor se utilizează un container, palet sau altă unitate similară de transport, enumerate în conosament sau în orice alt document făcand dovada unui contract de transport maritim, acestea sunt considerate colete sau unităţi de transport. Cu excepţia celor menţionate mai sus, mărfurile într-o astfel de unitate de transport sunt considerate o singură unitate de transport.
b) când unitatea de transport este pierdută sau avariată, aceasta este considerată ca o unitate distinctă dacă nu aparţine cărăuşului sau nu este pusă la dispoziţie de către cărăuş.

Decăderea din dreptul la limita răspunderii

Cărăuşul nu este îndreptăţit să beneficieze de limitarea răspunderii prevăzute mai sus dacă se dovedeşte că pierderea, avarierea sau întârzierea în livrare a rezultat dintr-o acţiune a sa comisă fie cu intenţia de a cauza această pagubă, fie prin nechibzuință.

Un prepus sau un mandatar al cărăuşului nu este îndreptăţit să beneficieze de limitarea răspunderii dacă se dovedeşte că pierderea, avarierea sau întârzierea în livrare rezultă dintr-un act al său, fie cu intenţia de a cauza o asemenea pagubă, fie prin nechibzuință.

Mărfuri transportate pe punte

Cărăuşul este autorizat să transporte mărfurile pe punte numai dacă transportul se efectuează pe baza unui acord cu încărcătorul. Acesta va fi în conformitate cu uzanţele comerţului respectiv.

Dacă cărăuşul şi încărcătorul au convenit că mărfurile vor fi transportate pe punte, cărăuşul trebuie să insereze în conosament sau în orice alt document care face dovada contractului de transport maritim o declaraţie. În lipsa acesteia, cărăuşul are sarcina de a dovedi ca s-a încheiat o înţelegere pentru transportul pe punte. Cărăuşul nu are, însă, dreptul de a invoca această înţelegere faţă de un terţ, inclusiv faţă de un destinatar, care este deţinător de bună credinţă al conosamentului.

Dacă mărfurile au fost transportate pe punte sau cărăuşul nu poate invoca o înţelegere privind transportul pe punte, el este răspunzător de pierderea, avarierea sau întârzierea în livrare care rezultă numai din transportul pe punte. Întinderea răspunderii sale va fi stabilită conform prevederilor Limitelor raspunderii sau Decăderii din dreptul la limitarea răspunderii, după caz.

Transportul mărfurilor efectuat pe punte, contrar unei înţelegeri exprese de transport sub punte, este considerat ca un act sau o omisiune a cărăuşului.

Honexpres oferă servicii complete în transportul maritim. De la ușa expeditorului până la ușa dumneavoastră,  inclusiv transportul terestru, procedurile vamale și asigurarea mărfii.

Noi nu doar că suntem o  casă de expediții care oferă servicii profesionale în organizarea transporturilor interne și internaționale și consiliere în privința asigurărilor. Honexpres vă aduce și informații de bază și noutăți relevante din domeniul transporturilor de mărfuri!

Recent Posts

Archives

Categories

Tags

Discussion

Leave A Comment

Related Posts

If you enjoyed reading this, then please explore our other articles below:

Back to News